ISO 9000 – System zarządzania jakością
Quality management systems – Requirements
polski aktualny odpowiednik: PN-EN ISO 9001:2009 – zbieżny z ISO 9001:2000
Informacje
Normy ISO 9000 są powszechnie uznawane za podstawę budowania systemów zarządzania jakością we wszystkich organizacjach, bez względu na rodzaj ich działalności. Normy te zawierają terminologie, wymagania i wytyczne dotyczące wprowadzania, doskonalenia i kontrolowania systemu zarządzania jakością.
Zasady zarządzania według ISO 9000- założenia:
- Orientacja na klienta
- Przywództwo
- Zaangażowanie ludzi
- Podejście procesowe
- Systemowe podejście do zarządzania
- Ciągłe doskonalenie
- Podejmowanie decyzji na podstawie faktów
- Wzajemne relacje z dostawcami
Adresaci/Zastosowanie
Można ją stosować w każdej organizacji, w dowolnej branży i przy dowolnym rodzaju działalności.
Cel/Zalety Wdrożenia
– zdobycie większego zaufania aktualnych i przyszłych klientów,
– uzyskanie przewagi konkurencyjnej,
– poprawa opinii klientów o jakości produktów,
– poprawa relacji z klientami oraz wzrost satysfakcji samych klientów,
– pozyskanie cennego narzędzia marketingowego.
Do podstawowych norm z rodziny ISO 9000
- ISO 9000 – podstawy systemów zarządzania jakością i terminologia;
- ISO 9001 – wymagania dla systemów zarządzania jakością;
- ISO 9004 – wytyczne do osiągania trwałego sukcesu organizacji w wymagającym i ciągle zmieniającym się otoczeniu;
- ISO 19011 – wytyczne auditowania systemu zarządzania.
Sprawdź również czym jest ISO 14000.